Få et sunnere hår ved å spise disse 6 tingene

Få et sunnere hår ved å spise disse 6 tingene

Vi er mange som drømmer om et flott, tykt og glansfult hår, og kan bruke hundrevis av kroner på å kjøpe den helt riktige sjampo, balsam og andre styling produkter. Selvom produktene kan hjelpe deg godt på vei, og passer på håret ditt, er det andre ting som også har stor betydning for hvordan håret ditt ser ut. Nemlig det du spiser! De riktige matvarene inneholder nemlig vitaminer, som er nødvendige for å få et sunt og flott hår. Les med når vi guider deg til sunde saker som vil være gode å skrive på innkjøpslisten, for at få et flottere hår.

Avocado

Avocado er super godt på alt fra et stykke rugbrød til en salat. Utover at den smaker godt, er den også god for håret. Avocadoen har nemlig et høyt innhold av antioxidanter, vitaminer og omega-3 fettsyrer, som fukter håret innenfra, fra rot til spiss. Utover at det er sunt å spise, kan du både bruke den som hårkur og ansiktsmaske. Mos en halv til en hel avocado og masser den inn i håret. La den sitte i 10-20 minutter, og vask ut med sjampo og balsam. Det etterlater håret mykt og deilig. Så husk litt ekstra guacamole, neste gang du har Taco Tuesday.

Jordbær

Nå nærmer vi oss de varmere månedene med raske skritt, og noe av det beste med den norske sommeren, er friske, norske jordbær! Jordbær smaker ikke bare godt, men er faktisk også super sunt for kroppen og håret. De har nemlig et høyt innhold av vitamin C, som er godt for hjertet, immunsystemet og selvfølgelig for håret ditt. De kan bl.a. hjelpe med å forebygge hårtap og flass, siden noen av de vitaminene og antioxidantene i frukten holder hodebunnen sunn.

Fet fisk

Fet fisk som tunfisk, makrell og sild, er noe som virkelig kan gjøre underverker for tørt og kjedelig hår. De har akkurat som avocadoen, et høyt innhold av omega-3 fettsyrer, og inneholder også B-vitamin og jern, som vil sørge for en sunn hodebunn. Protein og biotin kan også hjelpe med å styrke lokkene dine og forhindre at de brekker. Som et lite pluss, kan fet fisk muligvis forebygge hårtap. Så er det en god unnskyldning for å spise sushi et par gange i uken, for å få et sunnere hår!

Gulrøtter

Gulrøtter er veldig undervurdert i forhold til hvor mye nytte det kan gi håret ditt og hodebunnen ved å spise dem! Gulrøtter inneholder nemlig masse vitamin A, som er et vitamin som er med til å holde hodebunnen sunn. En sunn hodebunn er grunnlaget for et flott hår, så det er verdt å ha i tankene. Gulrøtter er gode som en liten ettermiddag snack, så du kan med fordel bytte sjokoladen ut, med noen friske gulrøtter istedenfor.

Egg

Mange tror at egg er forbundet med et for høyt kolesterol, men hvis man spiser dem med måte, er de sunne for både deg og håret ditt! Egg er nemlig fylt med protein og biotin, som er helt essensielt for at håret skal vokse seg sunt og sterkt. Om du så velger å spise dem bløtkokt, hardkokt, som omelett eller noe helt annet, er opp til deg. Bare du bruker hele egget, da de fleste vitaminene sitter i plommen.

Chiafrø

Chiafrø er super sunne og gode for mange ting, som bl.a. hår, hud og negler. De er fulle av proteiner, zink og de samme omega-3 fettsyrene som ellers kan finnes i fet fisk. Her på beauty kontoret forstår vi i hvert fall godt hvorfor chiafrø har blitt så populært! Bruk f.eks. chiafrø til å lage en overnight chiagrøt, så du får en sunn og god frokost, som også vil hjelpe deg med å få et flott og blankt hår.

Ingen Kommentarer

Skriv en kommentar